La xarxa professional d'artistes i empreses culturals

Inici > Revista > Choreoscope presenta la conferència "La relació entre la dansa i el cinema a principis del segle XX"

Revista

Choreoscope presenta la conferència "La relació entre la dansa i el cinema a principis del segle XX"

10/10/2014

Choreoscope, el Festival Internacional de Cinema de Dansa, presenta la conferència "La relació entre la dansa i el cinema a principis del segle XX", a càrrec de la investigadora Begoña Olabarria Smith, la musicòloga Úrsula San Cristóbal Opazo i la realitzadora Charlotte Audureau

La conferència La relació entre la dansa i el cinema a principis del segle XX,  dins de la programació de Choreoscope, el Festival de Cinema de Dansa, a càrrec de Begoña Olabarria Smith, Úrsula San Cristóbal Opazo i Charlotte Audureau, que presentaran les següents ponències, tindrà lloc el proper 17 d'octubre a les 12h a l'Auditori del Convent dels Àngels del Macba:

El cel·luloide que ballà el fin-de-siècle: Cinema primitiu i cos modern, Begoña Olabarria Smith

La dansa i el cinema han estat units des de què, per primera vegada, Edison comencés els seus experiments amb el seu quinetoscopi a finals del segle XIX. No fou per casualitat que en diferents indrets del món es busqués la manera de captar el moviment, mentres que Loie Fuller enlluernava amb els seus balls a mitja Europa i Isadora Duncan començava el seu camí de renovació de la dansa, ja que el cinematògraf va aparèixer com el mitjà de registre ideal de les noves experiències del cos modern, i la dansa moderna com la manifestació artística per excel·lència que el portava a escena. Però la fascinació que sentia la càmera per el cos en moviment anava més enllà del simple fet de documentar.

Begoña Olabarria Smith. Llicenciada en Comunicació Audiovisual per la Universidad Europea de Madrid, obté el Títol de Suficiència Investigadora a la Universidad Carlos III de Madrid, amb la seva tesina Cuerpos Subversivos. Imágenes de la Mujer en la Danza Moderna Temprana dins del programa de doctorat en Humanitats especialitat Teoria del Teatre, Literatura i Comunicació.

Participa en diferents congressos d'investigació, com el Congreso de Investigación en Danza, organitzat per l'associació D+I, de la que és sòcia fundadora, membre de la junta directiva i responsable de comunicació. També va assistir al IV Congreso Internacional de Análisis Textual Símbolos e Imágenes, organitzat per l'Asociación Trama y Fondo, el congrés de la Society of Dance Historians and Scholars (SDHS) de 2009 i al I Congreso Nacional de Investigación en Danza Española el 2011.

Tocar per a les càmeres: Reflexions sobre el cos del músic clàssic occidental a l'era de la mediatització, Úrsula San Cristóbal Opazo

A través de diferents formats, que van des de el vídeoclip fins al DVD llarga duració, músics joves i consagrats exposen el seu cos davant la mirada intrusiva de la càmera de vídeo, mostrant aquelles gesticulacions que no podem veure en el concert en viu i, en ocasions, desafiant les convencions corporals. Com es posiciona el cos del músic davant de les càmeres?, com dialoga amb el llenguatge audiovisual i quina és la imatge que projecta als espectadors?, quins potencials creatius presenta el llenguatge audiovisual per a la corporalitat de l'intèrpret de música clàssica occidental? 

Úrsula San Cristóbal Opazo és músic, investigadora i performer. Llicenciada en música per la Pontificia Universidad Católica de Chile, diplomada en flauta de bec per l'Scuola Civica di Milano, Màster en Música Hispana per la Universidad de Valladolid i Màster en musicologia per la Universidad de Milà. La seva activitat artística es concentra en el diàleg entre la música medieval i l'art contemporani, especialment el Performance Art. En l'àmbit de la musicologia, s'especialitza en dues àrees d'investigació: l'anàlisi de la música antiga i clàssica a l'audiovisual, i el desenvolupament de la investigació artística interdisciplinària en música. Ha presentat investigacions en diversos congressos internacionals i ha impartit seminaris a l'Escola Superior de Música de Catalunya i l'Escuela Superior de Arte Dramático de Còrdova. 

Analitzant “Sur les pointes de l´indifférence” (projecció dijous, 16 d'octubre): moviment cinematogràfic i moviment del cos en l'actualitat, Charlotte Audureau

Charlotte Audureau és una jove realitzadora, fotògrafa i muntadora que va estudiar cinema a París, es va especialitzar en la dansa i el documental. L'ésser humà i els artistes, en concret, l'empenyen a treballar sobre projectes humanistes, afavorint l'essència dels éssers humans, comprendre qui són per treballar amb ells. Els seus temes predilectes són la llibertat i el lloc de l'home en el món. El seu mode d'expressió és el cos... i la imatge.

La fotografia de la dansa i el moviment de la imatge apareixen de manera natural com els seus punts forts. La dansa i el cinema són la continuïtat lògica d'aquest recorregut. El 2013 realitzà el curtmetratge Sur les pointes de l'indifférencepel·lícula que balla la llibertat.

Realitzadora i editora de nombrosos videoclips, aquesta professional de la imatge, pluridisciplinar, també ha editat un documental de 52' sobre Sandrine Bonnaire, L’œil dans la cave, de Jean Bernard Thomasson, i un documental de 26' de Laura Berson Toi, Idem, sobre la identitat.

Reserveu la vostra plaça a la web http://choreoscope.com/entradas/

comments powered by Disqus