La xarxa professional d'artistes i empreses culturals

Inici > Revista > PETITES HISTÒRIES DE BANQUETS

Revista

PETITES HISTÒRIES DE BANQUETS

29/02/2016

Aquesta setmana us recomanem especialment “Petites històries de banquets” de Marta Gómez Mata i Fèlix Rabal Queixalós. Una obra que fa una repassada molt interessant i ben documentada a totes les varietats possibles de banquets que s'han donat al llarg de la història: els banquets vistos des de la pintura, la literatura o el cinema; els banquets concebuts com a espectacle, com a obra total o com una provocació...

Una mostra variada i de lectura agradable que no només recull anècdotes i reflexions, sinó que remuntant-se a l'origen dels banquets, ens condueix directament al nucli de la nostra pròpia cultura: a aquell nus format per dues tradicions tan diferents, podríem dir tan oposades, com ho són la grega i la judeocristiana.

I si la primera va més enllà d'instituir el banquet com un acte social per convertir-lo en un gènere filosòfic i literari, la segona el converteix en l'acte fundacional d'una religió i alhora en destaca l'espiritualitat. Però en tot cas, aquestes dues concepcions que provenen de les dues bandes de la Mediterrània i que se'ns presenten com aparentment oposades, potser no s'haurien donat sense un element que els és comú i que, en certa manera, les uneix: el vi.

I no es tracta d'un element precisament circumstancial. El trobem al llarg de la història europea, implicat tant en la paraula “simposi”, que en grec significa “beure en comú”, com en l'expressió “in vino veritas”; i present en el camí que va des de la transsubstanciació, és a dir, la transformació del pa en carn i el vi en la sang de Crist fins al rapte del sentits i l'experiència mística.

Però el recorregut d'aquest petit assaig no es limita als orígens històrics del banquet. Els autors també ens en mostren l'evolució a través de la manera com els directors de cinema i els escriptors, els pintors i els mateixos cuiners l'han concebut i l'han practicat. Perquè el significat últim del banquet arrela segurament en la mateixa diversitat de l'experiència humana. I tot i que sovint hagi estat tema i motor de la creació artística, la reflexió filosòfica i el sentiment religiós, és de fet una realitat bàsica nostra, d'ésser humans que s'asseuen a menjar i beure per tal d'enfilar una conversa i trobar-se en allò que anomenem convivència. En aquest cas, el vi seria opcional.

 

Roser Atmetlla

Editora de Promoartyou


Més informació sobre el llibre aquí

Arxivat a: Editorial
comments powered by Disqus